Black Friday - vilde facts og statistikker

Black Friday i Danmark

Horfor er Black Friday egentlig så populært? En af grundene er formentlig, at forbrugerne gennem de sidste fem år har fået en stigende bevidsthed om fænomenet - og det er kun taget til, som årene er gået. Mens traditionen har eksisteret i USA siden 1952, er der som bekendt tale om en nyere begivenhed herhjemme. Alligevel har den på rekordtid fundet vej hos langt de fleste danske webshops og cityforeninger rundt omkring i landet.

En anden god grund er tidspunktet - altså den fjerde torsdag i november - der passer perfekt med danskernes julegaveshopping. Black Friday giver nemlig mulighed for at købe julegaver med en fornuftig besparelse – uanset om det er elektronik, tøj eller noget helt tredje.

På Katoni.dk kan Black Friday-populariteten mærkes i form af en stor stigning i antal besøgende. Det er særligt kategorier som vinterfrakker og læderjakker, som brugerne har lagt vejen forbi de seneste år. Også populære brands som Ganni og Billi Bi har ekstra mange brugere på jagt efter Black Friday tilbud og bløde pakker til at lægge under juletræet. 

Black Friday 2017: Sådan gik det


Black Friday slog endnu en gang rekorder, da den løb af stablen d. 24. november 2017. Ifølge tal fra Nets blev der handlet for hele 2,117 mia. kr. – en stigning på 5,8 % i forhold til 2016. Det svimlende høje tal gjorde det til den største danske Black Friday handelsdag nogensinde.

Mange hjemmesider mærkede populariteten, der resulterede i den rekordhøje dankortomsætning. Flere store e-commerce sider døjede nemlig med problemer som følge af både hackerangreb og store mængder besøgende, der i perioder fik siderne til at crashe.

Det fik dog ikke de ivrige Black Friday-jægere til at stoppe deres online shoppingtur - tværtimod. Faktisk havde danskerne klikket så mange pakker hjem, at logistikvirksomheden GLS havde mere end fordoblet antallet af pakker i forhold til året før - altså var der tale om en vaskeægte pakkerekord.

Black Friday 2018: Sådan gik det

Efter at have slået rekorder flere år i træk endte dankortomsætningen for Black Friday i 2018 "kun" på 1,94 mia. kr., hvilket var et fald i forhold til 2018. Det betyder dog ikke, at vi handler mindre - tværtimod! Det vidner i stedet om, at flere og flere butikker og webshops har udvidet Black Friday til Black Days eller Black Weekend, så forbrugerne kan fordele deres indkøb over flere dage.

I 2018 blev en stor del af de danske webshops ramt af et nedbrud, da en kabelledning uheldigvis blev beskadiget lige inden det for alvor skulle gå løs. Helt præcist forsvandt forbindelsen kl. 23:59 onsdag aften, hvilket gjorde, at de mange forbrugere der sad klar ved tasterne ved midnat, blev mødt af fejlmeldinger, da klokken slog 00:00. Nedbrudet varede omkring 10 timer og havde store økonomiske konsekvenser for mange virksomheder.

Det er ikke til at spå om resultatet af Black Friday 2019, men én ting er helt sikker: Det skal nok blive vildt!