SPOTLIGHT: SCHULZ BY CROWD

Katoni har valgt at sætte fokus på det nyere danske tøjmærke SCHULZ BY CROWD, som tilbyder smukke skandinaviske designs til den moderne storbykvinde.

Kvinden bag hedder Marie Schulz – en vaskeægte visionær, som har taget en meget anderledes tilgang til sin forretning.

By the crowd

SCHULZ BY CROWD er ikke et modebrand ligesom alle andre. “BY CROWD”-delen i navnet er ikke bare for at få det til at lyde lækkert. Navnet betyder nemlig, at brandet mere eller mindre er skabt af et “crowd” – deraf BY CROWD.

Virksomheden benytter sig af crowdfunding, hvilket betyder, at et crowd af helt almindelige mennesker kan donere alt fra småbeløb til mange tusinde kroner til opstart af projekter. Produktionen til brandets første SS17 kollektion er blevet finansieret gennem crowdfunding-siden Kickstarter.

En ting er dog endnu vigtigere – SCHULZ BY CROWD er nemlig også crowdsourced.

Det vil sige, at alle kollektionerne designes af freelance-designere fra deres community. De fleste af dem er helt nyudklækkede designere, der får deres kreative ideer bragt til live og får spredt deres eget navn gennem SCHULZ BY CROWD. Dog er der også mere erfarne designere, der kan dele ud af deres erfaring til nykommerne. I alt har 13 designere været med til at designe SS17 kollektionen.

Et talentfuldt netværk

SCHULZ BY CROWD er derfor ikke bare et brand – det er et netværk. På deres hjemmeside kan man oprette sig som designer og blive en del af dette fællesskab, som pt. består af 78 designere.

Her kan designerne sparre med hinanden og blive inspireret. Herudover kommer SCHULZ BY CROWD-teamet også med input. Foruden et fagligt netværk skaber virksomheden et socialt netværk, der bl.a. arrangerer fredagsbarer for designerne og knytter personlige såvel som professionelle bekendtskaber.

SS17 designere

For the crowd

Et af de helt store problemer, som mange nyuddannede designere står overfor, er at skaffe den nødvendige kapital til at starte deres eget tøjmærke op og få lov til at udleve deres drøm.

Det er her, SCHULZ BY CROWD kommer ind i billedet. De lader kvit og frit designerne realisere deres kreative tanker ud fra et par overordnede retningslinjer. Retningslinjerne findes i deres “Crowd Bible”, der blandt andet indeholder det overordnede tema for kollektionen samt moodboards til at inspirere designeren.

Det færdigdesignede tøj bliver lanceret i eget navn, dog med SCHULZ BY CROWD som hovedbrand.Tøjet sælges som sagt under brandnavnet, men på hvert item er der en ‘neck hanger’ med en kort præsentation og en tegnet udgave af designerens ansigt.

Historien om SCHULZ BY CROWD

Marie Schulz startede SCHULZ BY CROWD i 2015. Som ung teenager sad hun i bestyrelsen hos familievirksomheden, hvorfra hun benyttede sin formue til at starte SCHULZ BY CROWD-projektet op. Hun er uddannet inden for økonomi og markedsføring fra CBS og har en baggrund som marketinganalytiker hos Marketing Clinic og senere sælger hos børnetøjsmærket Katvig.

Marie Schulz har dermed en baggrund med en masse gode erfaringer, som hun har taget med sig og bruger til at drive dette innovative projekt.

Marie Schulz – stifteren af SCHULZ BY CROWD

Tøj med god samvittighed

CSR (Cooperate Social Responsibility) fylder meget hos virksomheden. Deres basic kollektion er blandt andet produceret i økologisk bomuld, der er certificeret af GOTS (Global Organic Textile Standard). Det betyder, at de lever op til en række strenge standarder, hvis formål er at skåne miljøet mest muligt under produktionen. Derudover stilles der også en række krav til arbejdsmiljøet m.m. hos fabrikkerne.

Virksomheden selv har også opnået certificeringen. Hos Schulz by Crowd bliver der altså virkelig tænkt på fællesskabet og miljøet i alle led af deres supply chain.

Udvalgte designs til foråret og sommeren

Hos Katoni er vi vilde med konceptet bag dette brand og ikke mindst alle de talentfulde designeres kreationer. Vi har udvalgt et par af vores favoritter, som kan være ideelle til det kommende forår/sommer.

Designs af Trine Bennicke

Trine Bennicke er uddannet fra KADK i København. Hun udgør en vigtig del af SS17 kollektionen, hvor hun bl.a. bidrager med smukke prints. Hendes designs bærer præg af den skandinaviske sommer med disse fine, blomstrede mønstre.

Tekla tee er designet af Linda Gunnarsson, og Trine Bennicke har leveret det blomstrede mønster til. Det er et godt eksempel på, hvordan de forskellige designeres stil kan kombineres og skabe interessant og brugbar mode.

Tekla Tee – Blue Flower Flowers – sæt

 

Designs af Linda Gunnarsson

Timmy V-neck top er designet Linda Gunnarsson. Hendes designstil holdes enkel og moderne, hvilket denne top også afspejler. Der er tale om en elegant og afslappet top, der er perfekt til det danske sommervejr. Vi er også ret vilde med Polka high waisted pants, der rammer en blanding mellem det klassiske, formelle udtryk og et lidt mere casual udtryk. De kan derfor benyttes til mange forskellige lejligheder. Bukserne fås i sort og cloud pink.

 

Timmy V-neck Top Polka High Waisted Pants

 

Sense of Morocco AW17/18

Vil du have mere SCHULZ BY CROWD, kan du glæde dig til den næste efterår/vinter-kollektion. Temaet for kollektionen er “Sense of Morocco”, så glæd dig til en masse flotte designs, der kommer til at bære præg af flotte marrokanske mønstre med et skandinavisk twist.

Vi glæder os meget til at se, hvilke kreative ideer de talentfulde designere får formidlet i den kommende kollektion.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.